Kasım 2023’te Türkiye pazarına iddialı hedeflerle giren Çinli elektrikli araç üreticisi Hozon Neta, Türkiye’deki satış faaliyetlerine geçici süreyle ara verdiğini duyurmuştu.
ÇEKİLME GEREKÇESİNİ PAYLAŞTI
Hozon Neta markasını Türkiye’ye getiren GRS Automobility, yazılı basın açıklamasıyla faaliyetlerini durdurma gerekçesini de açıkladı.
OTOMOBİL İTHALATINDA BELİRTİLEN KOŞULLARIN SAĞLANAMAMASI…
Çin menşeili elektrikli araçlara ilişkin, geçtiğimiz yılın sonunda hayata geçirilen yönetmelik ve yakın zamanda duyurulan GSR2 regülasyonlarına dikkat çekilen açıklamada, bu çerçevede yayımlanan tebliğe bağlı olarak otomobil ithalatının, belirtilen koşullar sağlanmadığı sürece gerçekleştirilemediği aktarıldı.
SADECE HOZON NETA DEĞİL, BİRÇOK ÇİN MENŞEİLİ OTOMOBİL…
Süreç içerisinde yalnızca Hozon Neta değil, yüzde yüz elektrikli altyapıya sahip birçok Çin menşeili otomobilin Türkiye’ye ithal edilemediği ve distribütörlerin bir bölümünün hibrit araç ithalatına yöneldiği vurgulanan açıklamada, “Bu çerçevede, sadece yüzde yüz elektrikli altyapıya sahip otomobil üretimi gerçekleştiren Neta Auto’nun Türkiye’deki perakende operasyonlarına GRS Automobility olarak geçici süreyle ara verme kararı almış bulunmaktayız” denildi.
SHOWROOM DEVRE DIŞI, ÇALIŞANLAR FARKLI BİRİMLERDE
Süreçte Kağıthane’deki GRS Automobility Showroom’un geçici süreyle devre dışı bırakıldığı ve çalışanların grup şirketleri bünyesindeki farklı birimlere transfer edildiği bildirilen açıklamada, şu ifadeler yer buldu:
“Perakende operasyonlarının devamlılığı adına çalışmalarımız tüm hızıyla sürmekte; B2B operasyonları çerçevesinde otomobillerin bakım, yedek parça ve servis hizmetleri 10 yıl boyunca GRS Automobility güvencesi ve kalitesiyle devam etmekte, araçların kısa ve uzun dönem kiralama opsiyonları ile satışı gerçekleştirilmektedir. Öte yandan perakende müşterilerimizin herhangi bir mağduriyet yaşamaması adına, araçları uygun şartlarda iade alınmıştır. Ara verdiğimiz bu geçici süreçte, Türkiye’deki üretim ve yatırım olanakları konusunda Neta Auto’nun Türkiye distribütörü kimliğiyle görüşmelerimiz ve fizibilite çalışmaları aktif olarak devam etmektedir ve markanın Türkiye’den çekilmesi söz konusu değildir. En kısa sürede yeniden perakende faaliyetlerine başlamak ve kıymetli tüketicilerimize tekrar hizmet vermek için çalışmalarımız hızla devam etmektedir”
CARVER MARKASI: POTANSİYEL YATIRIM OLANAKLARINI DEĞERLENDİRMEKTEYİZ
Henüz Türkiye’de satış operasyonlarına başlamayan ve distribütörü olduğumuz mikromobilite markası Carver tarafında yaşanan gelişmelerin de yakinen takip edildiği belirtilen açıklamada, bu markayla ilgili, “Carver içinde bulunduğu durumdan çıkmak için hali hazırda çözüm ve yeni yatırımcı arayışındadır. Potansiyel yatırım ve Türkiye’de üretim olanakları konusunu, Carver markasıyla eş zamanlı olarak aktif biçimde değerlendirmekteyiz.” bilgisi verildi.
TÜKETİCİLERİ MAĞDUR ETMEDİK, ETMEYECEĞİZ
Açıklamada, 40 yıllık otomotiv tecrübesi olan ve pek çok farklı sektörde yatırımları bulunan grup şirketinin parçası GRS Automobility’nin, yüksek sorumluluk bilinciyle, geçmişte olduğu gibi bugün de tüketicilerini mağdur etmediği ve etmeyeceği vurgulandı.
12 SHOWROOM AÇACAĞINI DUYURMUŞTU
Şirket, geçen yıl 420 km menzilli Neta U modelini satışa sunmuştu.
2024’ün ilk çeyreğinde Neta Aya ve Neta GT, 2025 yılında ise Neta S’nin satışına başlayacağını belirten şirket, bu yıl için en az 12 showroom açmayı planladıklarını da açıklamıştı.
TİCARET BAKANLIĞI’NIN ŞARTLARI
Ancak, satışa başladıktan hemen sonra Ticaret Bakanlığı, Çin’den ithal edilecek elektrikli araçlar için tüketiciyi korumaya yönelik yeni şartlar getirmişti. Bu şartlar arasında 7 bölgede 20 servisin ithalatçı firma tarafından bizzat kurulma zorunluluğu da bulunuyordu. Bu kararın ardından birçok aracı gümrükte takılan Hozon Neta, sadece yeni düzenlemeden önce Türkiye’ye sokabildiği 53 adet elektrikli otomobil için satış gösterdi.
ÇİN MENŞELİ MARKA SAYISI 10’A GERİLEDİ
Bakanlığın aldığı tüketicileri korumaya yönelik “Bazı Elektrikli Araçların İthaline İlişkin Tebliğ” 29 Aralık itibarıyla yürürlüğe girmişti. Bu karardan ilk etkilenen marka Hozon Neta oldu. Bu gelişmeler sonucunda, Türkiye otomotiv pazarındaki Çinli marka sayısı 10’a geriledi.
patronlardunyasi.com